Top
Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138

Η τέχνη, όποια μορφή και να έχει έχει αυτή κάθε φορά, είναι γνωστό ότι αποτελεί καταφύγιο των ανθρώπων αλλά και “γιατρικό” που δεν διακρίνει είδος πάθησης, απλώς απλώνει το θεραπευτικό της πέπλο αγκαλιάζοντας γλυκά κάθε πόνο, κάθε παράπονο, κάθε δυστοπία που μπορεί να βρίσκεται στο τερέν της ανθρώπινης ζωής. Θεραπεύει το νου και την ψυχή και μαζί μαγικά θεραπεύει και το σώμα.

Η τέχνη μπορεί να υπάρχει παντού γύρω μας, στο δημόσιο ή ιδιωτικό χώρο. Τα μουσεία είναι οι κατεξοχήν χώροι που φροντίζουν την τέχνη και την θέτουν ανάλογα με το είδος της, σε δημόσια θέα με τον κατάλληλα ενδεδειγμένο επιστημονικό τρόπο, με προσοχή, με φροντίδα και αγάπη, ώστε οι επισκέπτες να λαμβάνουν την μεγαλύτερη δυνατή ευχαρίστηση που μπορεί να αντλήσει κάποιος από ένα έργο τέχνης.

Γιατί έχει τόσο μεγάλη σημασία το εισιτήριο πολλαπλών επισκέψεων;

Προσεγγίζοντας τους χώρους των μουσείων, τόσο από την κοινωνιολογική και όσο και από την ανθρωπολογική πλευρά θεωρώ ότι δίνοντας την ευκαιρία σ’ έναν άνθρωπο που αγαπά την τέχνη, με ένα μικρό αντίτιμο να κάνει το μουσείο τόπο που μπορεί να “συχνάζει”, να βρίσκει “το καταφύγιο του”, αποτελεί τον πραγματικό και κατ’ ουσίαν ρόλο της τέχνης. Δίνει το έναυσμα ώστε οι χώροι των μουσείων να αποκτήσουν άλλη μορφή ζωής. Πιο ζωντανή, πιο συμμετοχική, πιο συλλογική.

Σκεπτόμενη μάλιστα όλα αυτά μου έρχεται στο νου η έννοια της “Asabiyyah” – του “Συν-ανήκειν” που έχει εισάγει ο ιστορικός και κοινωνιολόγος Ibn Khaldun. Η έννοια συνδέεται με την κοινωνική συνοχή, την κοινωνική αλληλεγγύη με έμφαση στο αίσθημα της ενότητας. Οι άνθρωποι μπορουν να επιβιώσουν ανήκοντας σε ομάδες που μπορεί να έχουν οποιαδήποτε μορφή ή χαρακτηριστικό, γι’ αυτό άλλωστε και ζουν μέσα στο κοινωνικό μόρφωμα των κοινωνιών. Όσο και αν το θεωρούμε πολλές φορές ουτοπική την επίτευξη της ενότητας και την έννοια του “συνανήκειν”, είναι κάτι που επιτυγχάνεται μέσα από μικρες-μεγάλες κινήσεις. Κινήσεις όπως αυτές της διοίκησης του Μουσείου Μπενάκη -το οποίο πάντα πρωτοπορεί- στο οποίο αξίζουν πολλά συγχαρητήρια.

Τι είναι το εισιτήριο πολλαπλών επισκέψεων ;

Γιατί θα μπορούσε να είναι κάτι τέτοιο τόσο σημαντικό για τους επισκέπτες ενός μουσείου; Προς μεγάλη μου χαρά γνωρίζω ότι το Μουσείο Μπενάκη στην έκθεση που ετοιμάζει στο προσεχές διάστημα: “ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗΣ. Έργα από το 1966 έως το 2022”, καθιερώνει για πρώτη φορά εισιτήριο πολλαπλών επισκέψεων, το οποίο θα είναι ονομαστικό και με αυτό θα μπορεί ο κάθε επισκέπτης να επισκέπτεται την έκθεση όσες φορές θέλει, τόσο το Α’ μέρος της έκθεσης όσο και το Β’ μέρος της, που εκτείνεται σε όλο το κτήριο της Πειραιώς 138. Tο εισιτήριο πολλαπλών επισκέψεων κοστίζει 16€ και μπορεί κάποιος να επισκέπτεται την έκθεση ακόμα και κάθε ημέρα χωρίς να έχει επιπλέον χρέωση. Φυσικά υπάρχει και το εισιτήριο εισόδου μίας επίσκεψης που κοστίζει 12€ και είναι στη διακριτική ευχαίρεια κάθε επισκέπτη να επιλέξει τον τύπο εισιτηρίου που επιθυμεί. Μία μεγάλη ευκαιρία να γίνουν τα μουσεία τόπος που συχνάζει κόσμος που αγαπά την τέχνη, κόσμος που μπορεί να ικανοποίησει την ανάγκη συνανήκειν, κάνοντας τη μονάδα του εαυτού ενεργό μέλος ενός συνόλου τόσο απλού αλλά και τόσο ιδιαίτερου ταυτόχρονα, αυτού της τέχνης.

All rights reserved 2023. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση όλου του κειμένου ή τμήματος αυτού καθώς και η αναπαραγωγή των φωτογραφιών χωρίς αναφορά στην πηγή και το συντάκτη/φωτογράφο.

Δεν κάθομαι ποτέ ήσυχη, μικρή με έλεγαν όλοι "σβούρα". Από παιδί ήθελα να γίνω αρχαιολόγος γιατί μου άρεσε να διαβάζω ιστορίες για το παρελθόν. Και έγινα αλλά με κέρδισε η δημοσιογραφία. Αγάπησα τα ταξίδια όταν έγραφα για το National Georgraphic. Μου αρέσει να ανακαλύπτω πράγματα και να τα καταγράφω. Οι καταγραφές κρατούν τη μνήμη του παρελθόντος ζωντανή. Το παρελθόν είναι αυτό που μας βοηθάει να προχωράμε στο μέλλον. Και όταν η μνήμη είναι ζωντανή το μέλλον είναι σε καλά χέρια!

post a comment

Skip to content